سبک زندگی

بلفاروپلاستی با ترمیم پتوز چه تفاوتی دارد؟

بلفاروپلاستی با ترمیم پتوز چه تفاوتی دارد؟

اگر از ظاهر پلک بالایی خود ناراضی هستید، ممکن است از خود بپرسید که آیا به بلفاروپلاستی یا ترمیم پتوز نیاز دارید یا خیر. این جراحی‌ها، دو روش متفاوت هستند که می‌توانند ظاهر و عملکرد چشم شما را بهبود بخشند، اما اهداف و مزایای متفاوتی دارند. هر دو روش می‌توانند ظاهر و عملکرد پلک‌های شما را بهبود بخشند، اما آن‌ها یکسان نیستند. در مقاله هرآنچه که نیاز است در مورد این دو جراحی و تفاوت آن‌ها با یکدیگر بدانید را گرد آورده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یک عمل جراحی زیبایی است که در آن پوست و چربی اضافی پلک برداشته می‌شود. این جراحی می‌تواند پلک‌ها را اصلاح کرده و ظاهری هوشیارتر و جوان‌تر به چشم‌ها بدهد. اگر پلک‌های شما افتادگی داشته و بینایی شما را مسدود کرده باشد، بلفاروپلاستی می‌تواند بینایی شما را نیز بهبود بخشد. بلفاروپلاستی می‌تواند مشکلاتی مانند موارد زیر را برطرف کند:

  • شلی یا افتادگی پلک که باعث می‌شود شما خسته یا غمگین به نظر برسید.
  • پوست اضافی که بینایی شما را مختل می‌کند یا آرایش کردن را سخت می‌کند.
  • پلک‌های پف کرده یا برآمده که شما را پیر یا دارای اضافه وزن نشان می‌دهد.

بلفاروپلاستی معمولاً با بی‌حسی موضعی همراه با آرامبخش انجام می‌شود. جراح برشی را در امتداد چین طبیعی پلک فوقانی ایجاد می‌کند و پوست و چربی اضافی را از بین برده یا موقعیت آن را تغییر می‌دهد. سپس محل برش‌ها با بخیه‌های ظریف بسته می‌شود. زمان بهبودی بلفاروپلاستی حدود یک تا دو هفته است و نتایج آن ماندگاری زیادی داشته و طولانی مدت است.

ترمیم پتوز چیست؟

ترمیم پتوز یک روش پزشکی است که وضعیتی به نام پتوز را اصلاح می‌کند، یعنی زمانی که پلک فوقانی بیش از حد پایین روی چشم می‌افتد. ترمیم پتوز یک جراحی پزشکی است که پلک‌های بالایی را با سفت کردن عضلات بالابرنده، لیفت می‌کند. این عضلات، ماهیچه‌هایی هستند که به شما اجازه می‌دهند چشمان خود را به طور کامل باز کنید. پتوز وضعیتی است که در آن عضلات بالابرنده پلک‌ها کشیده یا ضعیف می‌شوند و بلند کردن پلک‌ها را دشوار می‌کند. جراحی ترمیم پتوز می‌تواند وضعیت طبیعی پلک شما را بازگردانده و سلامت چشم شما را بهبود بخشد.

پتوز می‌تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، مانند:

  • افزایش سن که باعث ضعیف شدن ماهیچه‌های بلند کننده پلک می‌شود.
  • آسیب یا بیماری که به اعصاب یا ماهیچه‌های کنترل کننده پلک آسیب می‌رساند.
  • نقایص مادرزادی که بر رشد پلک تأثیر می‌گذارد.

پتوز می‌تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کرده و شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. پتوز می‌تواند باعث مشکلاتی مانند:

  • کاهش بینایی یا میدان دید
  • خستگی چشم
  • مشکل در باز یا بسته کردن چشم
  • سردرد یا درد گردن ناشی از کج کردن سر برای بهتر دیدن
  • عزت نفس ضعیف یا اضطراب اجتماعی

ترمیم پتوز معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. جراح برشی روی پلک فوقانی ایجاد می‌کند و ماهیچه‌ای را که پلک را بالا می‌برد، سفت کرده یا به‌همدیگر نزدیک می‌کند. سپس محل برش با بخیه‌های ظریف بسته می‌شود. زمان بهبودی برای ترمیم پتوز حدود دو تا چهار هفته بوده و نتایج آن دائمی است.

تفاوت بین بلفاروپلاستی و ترمیم پتوز چیست؟

تفاوت اصلی بین بلفاروپلاستی و ترمیم پتوز این است که بلفاروپلاستی بیشتر به دلایل زیبایی انجام می‌شود، در حالی که ترمیم پتوز یک مشکل پزشکی را درمان می‌کند. بلفاروپلاستی می‌تواند پوست و چربی اضافی پلک‌های بالایی را از بین ببرد، اما نمی‌تواند ارتفاع پلک‌ها را تغییر دهد. ترمیم پتوز می‌تواند پلک‌ها را به موقعیت بالاتری برساند، اما نمی‌تواند پوست یا چربی اضافی را از بین ببرد.

تفاوت دیگر بین بلفاروپلاستی و ترمیم پتوز این است که زمان بهبودی و خطرات متفاوتی دارند. عمل بلفاروپلاستی معمولاً حدود یک تا دو هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد، در حالی که ترمیم پتوز ممکن است تا شش هفته طول بکشد. بلفاروپلاستی ممکن است باعث کبودی، تورم، خشکی چشم یا عفونت شود، در حالی که ترمیم پتوز ممکن است باعث عدم تقارن، اصلاح بیش از حد، اصلاح ناکافی یا عود پتوز شود.

بلفاروپلاستی با ترمیم پتوز چه تفاوتی دارد؟

چه کسی کاندیدای مناسب برای بلفاروپلاستی یا ترمیم پتوز است؟

اگر موارد زیر را دارید، احتمالا کاندیدای خوبی برای بلفاروپلاستی باشید:

  • پوست یا چربی اضافی در پلک بالایی شما که باعث می‌شود شما خسته یا پیر به نظر برسید.
  • افتادگی پلک که بینایی شما را مختل می‌کند یا باعث سوزش چشم می‌شود.
  • انتظارات و اهداف واقع‌بینانه برای بهبود ظاهر شما.

اگر موارد زیر را دارید ممکن است کاندیدای خوبی برای ترمیم پتوز باشید:

  • پلک‌های بالایی با ارتفاع کم یا ناهموار که باز کردن کامل چشم‌ها را سخت می‌کند.
  • یک بیماری مادرزادی یا اکتسابی که بر عضلات بالابرنده پلک‌های شما تأثیر می‌گذارد.
  • تمایل به بهبود عملکرد و سلامت چشم.

سخن پایانی

بهترین راه برای انتخاب بین بلفاروپلاستی و ترمیم پتوز، مشورت با یک جراح مجرب مانند دکتر بابایی بهترین جراح بلفاروپلاستی مشهد است که می‌تواند پلک‌های شما را ارزیابی کرده و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد کند. با توجه به علت و شدت افتادگی پلک، اهداف و انتظارات و همچنین سوابق پزشکی شما نوع و روش جراحی انتخاب می‌شود. گاهی‌اوقات، ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب به هر دو روش نیاز داشته باشید. در این صورت، جراح شما ممکن است بسته به نیازهای فردی شما، این روش‌ها را با هم ترکیب کرده یا جداگانه انجام دهد. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد بلفاروپلاستی و ترمیم پتوز هستید، با ما تماس بگیرید. ما خوشحال می‌شویم به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهیم و به شما کمک کنیم تا به نتایج دلخواه خود برسید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *