سبک زندگی

بعد از بلفاروپلاستی چی بخوریم؟

بعد از بلفاروپلاستی چی بخوریم؟

 با افزایش سن، پلک‌های ما کشیده شده و ماهیچه‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند ضعیف می‌شوند. این اتفاق باعث افتادگی ابروها، افتادگی پلک‌های بالایی و کیسه‌های زیر چشم می‌شوند. بلفاروپلاستی که به عنوان جراحی پلک نیز شناخته ‌می‌شود، یک عمل زیبایی است ‌می‌تواند به کاهش یا از بین بردن این مشکلات و افتادگی و پف چشم، به بهبود بینایی کمک کرده و چشم‌ها را جوان‌تر، زیبا‌تر و هوشیارتر نشان دهد. بلفاروپلاستی یا جراحی پلک، روشی ظریف است که نیاز به مراقبت و توجه مناسب در طول دوره نقاهت دارد. یکی از مهمترین جنبه‌های مراقبت‌های بعد از عمل، حفظ یک رژیم غذایی سالم است که باعث بهبودی و کاهش خطر عوارض ‌می‌شود. در این مقاله بهترین مواد غذایی برای خوردن بعد از بلفاروپلاستی و اینکه چگونه ‌می‌توانند به بهبود سریع شما کمک کنند را مورد بحث قرار ‌می‌دهیم.

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یک جراحی زیبایی محبوب است که باعث بهبود بینایی و افزایش زیبایی چشم‌ها و در نتیجه آن صورت می‌شود. این روش را می توان در هر دو پلک بالا و پایین انجام داد و می تواند برای اهداف زیبایی و عملکردی انجام شود. معمولاً به صورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود و حدود یک تا سه ساعت طول می کشد. پس از عمل، بیماران ممکن است کمی تورم، کبودی و ناراحتی را تجربه کنند، اما این علائم معمولاً در عرض چند روز فروکش می‌کنند. پس از انجام بلفاروپلاستی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم که سرشار از مواد مغذی و سدیم کم باشد، ضروری است. مصرف کم سدیم و نمک به کاهش تورم و التهاب، بهبودی و جلوگیری از عفونت کمک ‌می‌کند. به طور کلی، شما باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات کامل باشد.

غذاهایی که بعد از بلفاروپلاستی باید بخورید

یکی از اولین و بهترین مراقبت‌‌های خانگی برای بهبودی سریع بعد از بلفاروپلاستی که می‌توانید انجام دهید، خوردن غذا‌های مناسب و مقوی است. غذاهای زیر برای بهبود و کاهش التهاب پس از بلفاروپلاستی گزینه‌های عالی هستند:

1. میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات تازه، سرشار از ویتامین‌ها، مواد‌معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که ‌می‌توانند به سرعت بخشیدن به روند بهبودی کمک کنند. برخی از بهترین گزینه‌ها عبارتند از سبزیجات برگ‌دار، انواع توت‌ها، مرکبات و سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و گل‌کلم.

2. پروتئین‌های بدون چربی

پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ، ماهی و توفو برای ترمیم و بازسازی بافت‌ها پس از جراحی ضروری هستند. این مواد همچنین سرشار از اسیدهای آمینه هستند که بلوک‌های سازنده پروتئین به‌شمار می‌آیند.

3. غلات کامل

غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، کینوا و نان گندم کامل منابع عالی فیبر هستند که ‌می‌توانند به تنظیم هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک کنند. این مواد غذایی همچنین سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده که برای درمان و بازسازی بدن ضروری هستند.

4. چربی‌های سالم

چربی‌های سالم مانند آن‌هایی که در آجیل، دانه‌ها و آووکادو یافت ‌می‌شوند ‌می‌توانند به کاهش التهاب و بهبودی کمک کنند. چربی‌های سالم همچنین برای حفظ سلامت پوست و مو ضروری هستند.

5. غذاهای کم سدیم (کم نمک)

غذاهای با سدیم بالا مانند گوشت‌های فرآوری شده، سوپ‌های کنسرو شده و فست‌فودها ‌می‌توانند باعث احتباس آب و تورم شوند که ‌می‌تواند روند بهبودی را کند کند. در عوض، مواد غذایی کم نمک مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل را انتخاب کنید.

غذاهایی که بعد از بلفاروپلاستی نباید بخورید!

علاوه بر دانستن اینکه بعد از بلفاروپلاستی چه بخورید، همچنین ضروری است بدانید که از چه غذاهایی اجتناب کنید. غذاهای زیر ‌می‌توانند روند بهبودی را کاهش داده و خطر عوارض را افزایش دهند:

الکل: الکل ‌می‌تواند باعث کم آبی بدن شود که ‌می‌تواند روند بهبود را کند کند. همچنین ‌می‌تواند خطر خونریزی و عفونت را نیز افزایش دهد.

کافئین: کافئین باعث کم آبی بدن و همچنین به‌وجود آمدن اختلال در خواب شود که برای بهبودی ضروری است. کافئین ‌می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد که در نتیجه با خطر عوارض مواجه خواهید شد.

غذاهای تند: غذاهای تند ‌می‌توانند باعث التهاب و تحریک شوند که در نتیجه روند بهبودی را کند می‌کنند. غدا‌های تند و ادویه‌دار نیز ‌می‌توانند خطر خونریزی و عفونت را افزایش دهند.

غذاهای با قند بالا: غذاهای با قند بالا مانند آب‌نبات و شکلات، نوشابه و محصولات فرآوری شده ‌می‌توانند باعث التهاب شوند و روند بهبودی را کاهش دهند. آن‌ها همچنین ‌می‌توانند خطر عفونت را افزایش دهند.

غذاهای پر‌نمک: غذاهای با نمک بالا مانند گوشت‌های فرآوری شده، سوپ‌های کنسرو شده و فست‌فودها ‌می‌توانند باعث احتباس آب و تورم و کند شدن روند بهبودی شوند.

بعد از بلفاروپلاستی چی بخوریم؟

نمونه برنامه غذایی

در اینجا یک نمونه برنامه غذایی برای شما آماده کردیم که ‌می‌توانید بعد از بلفاروپلاستی دنبال کنید:

صبحانه: جو دوسر پرک با توت تازه و شیر بادام

میان وعده: تکه‌های سیب با کره بادام

ناهار: سینه مرغ کبابی با سبزیجات برشته و برنج قهوه‌ای

میان وعده: هویج تکه تکه شده با حمص

شام: سالمون پخته شده با کینوا و کلم بروکلی بخارپز

سخن آخر

بلفاروپلاستی یک جراحی زیبایی است که می تواند تاثیر زیادی بر روی زندگی شما بگذارد. این جراحی با بازگرداندن زیبایی و جوانی به شما از محبوب‌ترین جراحی‌های سراسر دنیا به‌شمار می‌رود. برای گرفتن بهترین نتیجه از این جراحی باید در انتخاب پزشک مناسب دقت کافی به‌خرج دهید. دکتر سید حسن بابایی از بهترین جراحان بلفاروپلاستی مشهد هستند که با انتخاب ایشان داشتن یک جراحی بلفاروپلاستی موفق را تضمین کرده‌اید.

علاوه بر انتخاب جراح مناسب، پیروی از یک رژیم غذایی سالم پس از بلفاروپلاستی برای ارتقاء بهبود و کاهش خطر عوارض ضروری است. شما باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که سرشار از مواد مغذی و همینطور کم نمک باشد. میوه‌ها و سبزیجات تازه، پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل و چربی‌های سالم، همگی گزینه‌های عالی برای بهبودی هستند. از سوی دیگر، باید از غذاهای پر قند و چربی، نمک و همینطور تند و ادویه‌دار نیز پرهیز کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف الکل و کافئین نیز برای شما سلامتی شما مضر بوده و روند بهبودی‌تان را با تاخیر و کندی مواجه می‌کنند. با پیروی از این دستورالعمل‌ها و داشتن یک رژیم غذایی سالم، ‌می‌توانید به بهبودی راحت و سریع بعد از بلفاروپلاستی کمک کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *