سبک زندگی

آیا می‌توانم بعد از جراحی پلک عینک بزنم؟

آیا می‌توانم بعد از جراحی پلک عینک بزنم؟

جراحی پلک که به نام بلفاروپلاستی نیز شناخته می‌شود، یک عمل زیبایی است که می‌تواند ظاهر و عملکرد پلک‌های بالا و پایین را بهبود بخشد. این جراحی همچنین می‌تواند پوست و چربی اضافی را از بین برده، چین و چروک‌ها را صاف کند و افتادگی یا شلی پلک‌ها را که ممکن است بینایی را مختل کند، اصلاح کند. اگر به فکر جراحی پلک هستید، ممکن است برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که چگونه این جراحی بر توانایی شما در استفاده از عینک یا لنزهای تماسی بعد از عمل تأثیر می‌گذارد آیا می‌توان بعد از جراحی پلک عینک زد یا نه؟ در اینجا مواردی وجود دارد که باید قبل و بعد از جراحی بدانید.

آمادگی‌های قبل جراحی بلفاروپلاستی

آمادگی قبل از جراحی بسیار مهم بوده و بر روند جراحی و حتی بهبودی نیز تاثیر می‌گذارد. قبل از جراحی، شما با جراح پلاستیک خود مشورت خواهید کرد که چشم‌ها و پلک‌های شما را معاینه می‌کند، اهداف و انتظارات شما را مورد بحث قرار می‌دهد و خطرات و مزایای این عمل را توضیح می‌دهد. در جلسه مشاوره جراح به شما دستورالعمل‌هایی برای مراقبت قبل از بلفاروپلاستی ارائه می‌دهد. همچنین باید یک ارزیابی قبل از عمل توسط ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه خود انجام دهید تا از سلامت کافی برای جراحی مطمئن شوید.

بیهوشی و انجام عمل

در روز جراحی، بسته به وسعت عمل، بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی همراه با آرامبخش به شما داده خواهد شد. این جراحی معمولا یک تا سه ساعت طول کشیده و به صورت سرپایی انجام می‌شود. جراح شما برش‌هایی را در امتداد چین‌های طبیعی پلک‌های شما یا داخل پلک پایین ایجاد می‌کند و پوست، چربی و ماهیچه‌های اضافی را از بین برده یا تغییر موقعیت می‌دهد.

داشتن همراه و دستورالعمل‌های بعدی

پس از عمل جراحی، به شخصی نیاز دارید که شما را به خانه برساند و شب اول را در کنار شما بماند. مقداری تورم، کبودی و ناراحتی در اطراف چشم‌های خود خواهید داشت که با استفاده از کمپرس سرد و مصرف داروهای ضد درد طبق تجویز جراح می‌توانید آن را برطرف کنید. همچنین برای مرطوب نگه داشتن چشم و جلوگیری از عفونت باید از قطره یا پماد چشمی استفاده کنید.

Can I wear glasses after eyelid surgery?

مراقبت از چشم‌ها بعد از بلفاروپلاستی

حداقل دو هفته بعد از جراحی باید از استفاده از لنزهای تماسی خودداری کنید، زیرا می‌توانند بر شکل قرنیه شما تاثیر بگذارند و خطر عفونت را افزایش دهند. به جای استفاده از لنز، می‌توان بعد از جراحی پلک عینک زد، اما مطمئن شوید که آن‌ها راحت بوده و به پلک‌های شما فشار وارد نمی‌کنند.

شما باید از هر گونه فعالیتی که می‌تواند چشمان شما را تحت فشار قرار دهد یا فشار خون را افزایش دهد، مانند مطالعه، تماشای تلویزیون، خم شدن، بلند کردن اجسام، ورزش، عطسه، سرفه یا استفراغ اجتناب کنید. همچنین باید از قرار گرفتن در معرض نور شدید یا آفتاب خودداری کرده و هنگام بیرون رفتن از عینک آفتابی تیره استفاده کنید.

شما می‌توانید بعد از عمل از عینک استفاده کنید، اما حداقل تا دو هفته از لنز استفاده نکنید. این به این دلیل است که کشیدن پلک برای قرار دادن یا برداشتن لنزهای تماسی می‌تواند روند بهبودی را مختل کرده و عوارضی ایجاد کند. همچنین قبل از استفاده مجدد از لنزهای تماسی، باید صبر کنید تا بینایی شما شفاف و پایدار شود.

جراح دستورالعمل‌های خاصی برای مراقبت بعد از بلفاروپلاستی در مورد نحوه مراقبت از چشم‌ها و زمان از سرگیری فعالیت‌های عادی به شما می‌دهد. برای نظارت بر بهبودی و برداشتن هر گونه بخیه، باید به ملاقات جراح خود بروید. نتایج جراحی پلک شما با کاهش تورم و کبودی، معمولاً در عرض دو تا چهار هفته، بیشتر قابل مشاهده خواهد بود. با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نتیجه نهایی آشکار شود.

بهبودی پس از جراحی پلک چقدر طول می‌کشد؟ نکاتی برای بهبود سریع‌تر

بلفاروپلاستی می‌تواند ظاهر افتاده یا پف کرده چشم را بهبود بخشد و همچنین مشکلات بینایی ناشی از افتادگی پلک را اصلاح کند. اما چه مدت طول می‌کشد تا پس از جراحی پلک بهبودی حاصل شود و در طول روند بهبودی چه انتظاراتی می‌توان داشت؟

زمان نقاهت جراحی پلک بسته به عوامل مختلفی مانند نوع بیهوشی مورد استفاده، مهارت جراح و سلامت بیمار متفاوت است. با این حال، اکثر افراد می‌توانند انتظار داشته باشند که طی 10 تا 14 روز پس از جراحی به فعالیت‌های عادی خود بازگردند.

نکاتی برای بهبود سریع‌تر بعد از بلفاروپلاستی

در اینجا چند نکته و دستورالعمل برای کمک به بهبود سریع‌تر و بهتر جراحی پلک وجود دارد:

دستورالعمل‌های جراح خود را به دقت دنبال کنید.

دستورالعمل‌های خاصی در مورد نحوه مراقبت از چشم‌ها، مانند استفاده از کمپرس سرد، قطره چشم، پماد و بانداژ به شما داده می‌شود. همچنین به شما توصیه می‌شود که چه زمانی داروها، ورزش، آرایش و لنزهای تماسی خود را از سر بگیرید.

از مالیدن یا دست زدن به چشم خودداری کنید.

این می‌تواند باعث عفونت، خونریزی یا زخم شود. اگر احساس خارش یا ناراحتی می‌کنید، از یک سواب نخی یا دستمال تمیز استفاده کنید تا به آرامی چشمان خود را بمالید.

آیا می‌توانم بعد از جراحی پلک عینک بزنم؟

سر خود را بالا نگه دارید.

بالا نگه‌داشتن سر بعد از بلفاروپلاستی، به کاهش تورم و کبودی اطراف چشم شما کمک می‌کند. می‌توانید از بالش یا صندلی تکیه گاه برای نگه داشتن سر خود در هنگام خواب یا استراحت استفاده کنید.

از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

نور خورشید می‌تواند به پوست در حال بهبودی شما آسیب برساند و باعث افزایش رنگدانه یا لکه‌های تیره شود. هنگام بیرون رفتن از منزل از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید و از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر دور چشم خود استفاده کنید.

صبور و واقع‌بین باشید.

ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا نتایج نهایی جراحی پلک قابل مشاهده باشد. ممکن است عوارض جانبی موقتی مانند خشکی چشم، تاری دید، حساسیت به نور یا تغییر در حس را تجربه کنید. اینها معمولاً خود‌به‌خود یا با درمان برطرف می‌شوند. به یاد داشته باشید که جراحی پلک می‌تواند ظاهر و اعتماد‌به‌نفس شما را افزایش دهد، اما نمی‌تواند روند پیری را متوقف کرده یا ویژگی‌های صورت شما را تغییر دهد.

جمع‌بندی می‌توان بعد از جراحی پلک عینک زد؟

جراحی پلک می‌تواند با اصلاح شلی یا افتادگی پلک ظاهر شما را بهبود بخشد و بینایی شما را بهبود بخشد. با این حال، پیروی از توصیه‌های جراح خود در مورد نحوه استفاده از عینک یا لنزهای تماسی پس از عمل برای اطمینان از بهبود ایمن و موفقیت آمیز بسیار مهم است. جراحی پلک روشی مطمئن و موثر برای جوانسازی چشم و بهبود کیفیت زندگی شماست. با رعایت این نکات و دستورالعمل‌ها، می‌توانید از بهبودی روان و سریع بعد از جراحی پلک اطمینان حاصل کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *